Poznáte domény najvyššej úrovne (TLD)? Čím sa doména .org líši od domény .com alebo doména .tech od domény .io? Čo tieto písmená v adresách webových stránok vôbec znamenajú a prečo sú vôbec dôležité?
Aby ste vedeli, tieto písmená sú príkladmi TLD a dávajú vašim potenciálnym návštevníkom dobrú predstavu o tom, čím sa vaša webová lokalita zaoberá, pre koho je určená a či jej môžu dôverovať alebo nie.
Obsah:
Čo sú domény najvyššej úrovne (TLD)?
TLD alebo domény najvyššej úrovne, známe aj ako prípony domén, sú poslednou časťou domény vašej webovej lokality. Najbežnejšou a najznámejšou doménou najvyššej úrovne je .com, hoci existuje mnoho ďalších, napríklad .tech, .org, .edu a .net.
Domény najvyššej úrovne sa neobjavujú len tak z ničoho nič. Ich používanie a vývoj riadi Internetová korporácia pre prideľovanie mien a čísel (ICANN). ICANN je nezisková organizácia, ktorá spravuje a koordinuje IP adresy, koreňové servery a názvy domén, čo sú základné funkcie, ktoré zabezpečujú navigáciu a stabilitu globálneho internetu.
Príklady a typy TLD
Existuje niekoľko typov TLD, ktoré uznáva a spravuje ICANN, a každý z nich slúži na iné požiadavky a účely registra. Tu sú typy a príklady TLD:
Domény najvyššej úrovne s kódom krajiny alebo ccTLD
Domény ccTLD predstavujú krajiny ako .us pre USA, .br pre Brazíliu a .uk pre Spojené kráľovstvo. Niektoré ccTLD sú obmedzené na obyvateľov konkrétnej oblasti, zatiaľ čo ostatné sú otvorené pre všetkých. Google, ako aj ostatné hlavné vyhľadávače môžu tiež používať ccTLD na geografické zacielenie vašej webovej lokality.
Generické domény najvyššej úrovne alebo gTLD
Generické domény najvyššej úrovne sú doménové prípony, ktoré väčšina z vás už pozná, ako napríklad .org a .com. Hoci zámerom je, aby webové stránky používali domény zodpovedajúce ich účelu, napríklad .org pre organizácie a .com pre komerčné podniky, gTLD môže používať ktokoľvek.
Keď internet ešte len začínal, boli vtedy k dispozícii len tri gTLD: .com, .net a .org. S rastúcim dopytom prišla organizácia ICANN s ďalšími otvorenými doménovými koncovkami. V roku 2011 začala organizácia umožňovať jednotlivcom alebo spoločnostiam registráciu vlastných značkových gTLD.
Hoci doména .com je zatiaľ naďalej najbežnejšou a najobľúbenejšou gTLD, ďalšie neobvyklé gTLD sa stávajú čoraz známejšími. Nebuďte preto prekvapení, ak uvidíte stránky ako Fage používajúce doménu usa.fage alebo Canon používajúci doménu global.canon. Niektoré firemné webové lokality používajú aj webové lokality, ktoré končia na domény .dog, .pizza, .team a ďalšie podobné novinky gTLD.
Sponzorované domény najvyššej úrovne alebo sTLD
Niektoré TLD sú obmedzené na konkrétne typy subjektov, napríklad .gov, ktorú používa vláda USA, .mil, ktorú používa armáda Spojených štátov, a .edu, ktorú používajú akreditované univerzity a vysoké školy.
Ostatné typy
Niektoré ďalšie typy TLD nie sú tak bežné alebo sú určené len na určité účely, ako napríklad infraštruktúra, napríklad .arpa, alebo testovanie, napríklad .test, .invalid, .localhost alebo .example.
Vplyv rozšírenia domény na skúsenosti a dôveru zákazníkov
Rozšírenia domén poskytujú návštevníkom webových stránok informácie o tom, čo môžu očakávať po príchode na vaše webové stránky.
Napríklad zadanie názvu spoločnosti.io znamená, že navštívite webovú stránku technologickej spoločnosti, zatiaľ čo návšteva webovej stránky s názvom companyname.pizza znamená, že sa dostanete do pizzerie.
Okrem bežného vysvetlenia založeného na zdravom rozume však TLD zohrávajú významnú úlohu pri získavaní dôvery návštevníkov a zákazníkov. Dlhú dobu sa domény s koncovkou .com často považovali za legitímnejšie.
Na druhej strane, domény TLD ako .review, .zip alebo .biz môžu byť považované za nedôveryhodnejšie alebo podvodné. Keďže zákazníci s väčšou pravdepodobnosťou navštívia alebo kliknú na dôveryhodné stránky, toto vnímanie je rozhodujúce.
Je tiež nevyhnutné, aby si potenciálni návštevníci vašej webovej lokality mohli ľahko zapamätať vašu adresu URL. Keďže doména .com je najobľúbenejšou a zároveň najbežnejšou doménovou koncovkou, býva aj najnezabudnuteľnejšia a návštevníci môžu dokonca predpokladať, že ide o TLD vašej webovej lokality vždy, keď vás hľadajú online. Mnohé mobilné prehliadače tiež automaticky ponúkajú doménu .com vždy, keď používatelia zadajú adresu URL.
Štúdia tiež odhalila, že doména .com bola používateľmi hodnotená ako najdôveryhodnejšia koncovka domény a získala najvyššie hodnotenie z hľadiska ľahkej zapamätateľnosti. Doména najvyššej úrovne .co sa v ukazovateľoch umiestnila na druhom mieste a doména .biz bola najmenej dôveryhodná.
Vplyv TLD na SEO
Vyhľadávače, ako napríklad Google, zobrazujú a katalogizujú domény najvyššej úrovne (TLD), hoci medzi TLD a umiestnením vo vyhľadávaní nie je priama súvislosť.
Znamená to, že algoritmy spoločnosti Google budú zaobchádzať s doménou .com podobne ako s doménou .pizza, pokiaľ ide o odosielanie návštevnosti, indexovanie a prehľadávanie, pričom všetky ostatné podmienky sú rovnaké.
Nezabúdajte však, že vnímanie a dôvera zákazníkov ovplyvňujú mieru prekliku, zatiaľ čo miera prekliku ovplyvňuje úsilie v oblasti SEO.
Existuje aj technický dôvod, prečo venovať pozornosť SEO a doménam najvyššej úrovne: profil spätných odkazov TLD. Odporúča sa, aby na vaše stránky odkazovali kvalitné webové lokality, pričom lokality .edu a .gov majú s najväčšou pravdepodobnosťou väčšiu autoritu v porovnaní s lokalitami .info alebo .biz.
Dbajte na to, aby ste vždy sledovali svoje spätné odkazy, a keď si všimnete vysoký počet nevyžiadaných TLD, možno je čas tieto odkazy odstrániť.
Vždy si vyberte najlepšie TLD pre webové lokality
Výber najvhodnejšej domény najvyššej úrovne pre webové stránky závisí od účelu organizácie alebo spoločnosti. Vo všeobecnosti však platí, že ak je doména .com pre vašu spoločnosť alebo značku ešte k dispozícii, určite nestrácajte čas jej zháňaním.
Vzhľadom na obmedzený počet domén .com a ich obrovskú popularitu by ste mohli mať problém nájsť alebo si dokonca dovoliť možnosť relevantnú pre vašu webovú lokalitu.
Domény najvyššej úrovne (TLD) sú z tohto dôvodu na poprednom mieste. Uistite sa, že pre svoju webovú lokalitu používate tú správnu a že je v očiach návštevníkov dôveryhodnejšia a spoľahlivejšia.